(Ver)huren van een woning
Inwoners van Boortmeerbeek kunnen bij vragen inzake het huren of verhuren van een woning, contact opnemen met het WoonEnergieloket. Bijvoorbeeld voor informatie over de rechten en plichten van huurders en verhuurders, hulp bij het opstellen van een ingebrekestelling of informatie over de opzegmogelijkheden van een huurcontract.
Een aantal nuttige zaken om te weten inzake huren en verhuren:
- de minimale kwaliteitseisen voor een (huur)woning
- het conformiteitsattest voor (huur)woningen
- het EPC
- de vermindering van de onroerende voorheffing voor huurders
- de verplichte registratie van het huurcontract
- einde of opzeg van een huurcontract
- fonds ter bestrijding van uithuiszettingen
Indien je een woning wenst te verhuren, verhuren via een Sociaal Verhuurkantoor heeft veel voordelen! Het WoonEnergieloket informeert je graag over wat dit juist inhoudt, wat de voordelen zijn en bij welk verhuurkantoor je hiervoor terecht kan in de regio.
Om het recht op wonen voor iedereen te garanderen, wordt er ingezet op sociale woningen. Je kan terecht bij het WoonEnergieloket voor meer informatie hierover. De woonconsulenten kunnen je informeren over het werkingsgebied van verschillende sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren, de voorwaarden om in te kunnen schrijven op de wachtlijsten en welke documenten nodig zijn om toe te voegen bij een inschrijvingsdossier.
Huurders kunnen met juridische vragen contact opnemen met de Huurdersbond Vlaams-Brabant (info-vlbr@huurdersbond.be, tel. 016 25 05 14).
De aangifte van een adreswijziging dien je te melden aan de dienst burgerzaken. Je kan hiervoor dit webformulier gebruiken.
Contactinformatie
-
WoonEnergieloket
Gemeentehuis Boortmeerbeek
Pastorijstraat 2
3190 Boortmeerbeek- T 0496 25 85 29
- woonenergieloket.boortmeerbeek@igo.be
Openingsuren deze week
- Vandaag gesloten
- Morgen gesloten