Bewijs van leven
Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.
Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:
- uzelf
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
U kan het attest van leven op verschillende manieren bekomen:
- elektronisch via het E-loket
- tijdens de openingsuren aan het loket (als u op voorhand belt of mailt, kunnen wij het attest reeds klaarleggen ter afhaling).
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart, dan kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken via 'Mijn Dossier', de online toepassing van het Rijksregister
Meebrengen
Als u het attest zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.
Bedrag
Dit document wordt gratis afgeleverd.
Uitzonderingen
Afgifte aan derden kan alleen (voor zover dit door de wet is voorgeschreven of toegestaan) en mits een schriftelijke, ondertekende en gewettigde aanvraag met vermelding van de bepaling waarop deze aanvraag is gesteund.
Regelgeving
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
K.B. van 16 juli 1992 gewijzigd door het K.B. van 2 juli 1993 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Contactinformatie
-
dienst burgerzaken
Pastorijstraat 2
3190 Boortmeerbeek- T 015 51 11 45 optie 2
- burgerzaken@boortmeerbeek.be