Dialoog met de burger - vragenhalfuurtje
Heb je een vraag aan de gemeenteraad of aan de raad voor maatschappelijk welzijn dan kan je deze stellen voorafgaand aan de gewone geplande zittingen, in openbare zitting volgens onderstaande voorwaarden. Deze ontvangst wordt 'vragenhalfuurtje' genoemd.
Voorwaarden:
1. Elke inwoner van de gemeente Boortmeerbeek die op het ogenblik van de geplande raadszitting de leeftijd van 16 jaar bereikt heeft kan maximaal 1 vraag aan de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn indienen.
2. De vraagsteller mag op het ogenblik van de behandeling van de vraag geen politiek mandaat in de gemeente Boortmeerbeek uitoefenen.
3. De vraagsteller is persoonlijk aanwezig op het ogenblik van de behandeling van de vraag. De vraagsteller kan zich laten bijstaan door een begeleider-vertrouwenspersoon.
4. Vragen mogen enkel betrekking hebben op de materies die tot de bevoegdheid van de gemeente behoren.
5. Persoonlijke aanvallen of beledigingen zijn niet toegestaan.
6. De vragen moeten gaan over het algemene beleid en mogen daarom niet gaan over individuele of persoonlijke dossiers.
7. Vragen mogen niet racistisch of xenofoob zijn.
8. Vragen mogen geen thema behandelen dat op de agenda van een gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn staat of voorwerp zijn van een interpellatie die in de laatste twaalf maanden behandeld werd.
9. Bij de zitting waarop de vraagstellende burgers ontvangen worden, wordt geen discussie of debat gevoerd. Raadsleden kunnen wel vragen stellen ter verduidelijking.
Procedure:
De indiening
- Een vraag aan de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn wordt schriftelijk gericht aan de voorzitter van deze raad en ingediend bij de algemeen directeur van de gemeente. Een formulier hiervoor wordt ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website.
- De vraag moet uiterlijk 14 werkdagen voor de datum van de zitting bij de algemeen directeur toegekomen zijn.
- Bij de indiening van de vraag vermeldt de aanvrager naam, adres, geboortedatum en mailadres. Deze gegevens worden uitsluitend met het doel van de behandeling van de vraagstelling verwerkt en bewaard.
- De vragen worden gericht aan het college van burgemeester en schepenen of aan het vast bureau.
De aanvaarding van de vraag
- De voorzitter van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn beoordeelt of de vraag aan de voorwaarden van het huishoudelijk reglement voldoet. Wordt de vraag voor behandeling geweigerd, wordt de indiener over de motieven ingelicht.
- De voorzitter van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn stelt de volgorde van de behandeling van de vragen vast. De vragen en de volgorde van behandeling worden samen met de eerste oproep van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn aan de raadsleden bezorgd.
- De vraagstellers van aanvaarde vragen worden per mail op de hoogte gebracht van datum en uur waarop hun vraag wordt behandeld.
De zitting
- De gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn ontvangt de vraagstellende burger op het aangegeven uur in openbare zitting ongeacht het aantal aanwezige raadsleden.
- Bij deze zitting wordt geen discussie of debat gevoerd.
- Indien mogelijk zal de burgemeester of schepen tot wiens bevoegdheid het punt behoort een antwoord geven of laten geven volgend op de toelichting van de vraag door de vraagsteller. Indien er meer tijd nodig is om bijvoorbeeld informatie in te winnen, beantwoordt het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau de vraag schriftelijk binnen de 30 dagen na de zitting waarop het antwoord werd goedgekeurd door de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn of op een andere per geval te bepalen werkwijze.
- Indien niet alle vragen voor het officiële aanvangsuur van de geplande zitting kunnen behandeld worden, worden de nog resterende vragen verschoven naar een volgend vragenhalfuurtje.
- Over het vragenhalfuurtje wordt een zittingsverslag opgemaakt onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn.
Contactinformatie
-
secretariaat
Pastorijstraat 2
3190 Boortmeerbeek- T 015 51 11 45
- secretariaat@boortmeerbeek.be