Verzoekschrift
Wat?
Een verzoekschrift is een schriftelijke vraag om iets te doen of te laten. Wil je dat het lokaal bestuur een bepaalde actie onderneemt of juist niets doet? Dan kan je een verzoekschrift indienen. Noteer je gegevens, kies aan welk orgaan je je vraag wil richten en formuleer duidelijk je vraag.
De organen van het lokaal bestuur zijn:
- de gemeenteraad;
- de raad voor maatschappelijk welzijn;
- het college van burgemeester en schepenen;
- het vast bureau;
- de voorzitter van de gemeenteraad;
- de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
- de burgemeester;
- de voorzitter van het vast bureau;
- de algemeen directeur;
- elk ander orgaan van de gemeente dat als overheid optreedt.
De verzoekschriften worden gericht aan het orgaan dat bevoegd is voor de inhoud van het verzoek. Komt een verzoekschrift niet bij het juiste orgaan aan, dan bezorgt dit orgaan het verzoek aan de juiste bestemmeling.
Voorwaarden
Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van het lokaal bestuur behoort, zijn onontvankelijk.
Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
- de vraag onredelijk is of te vaag geformuleerd;
- het een loutere mening is en geen concreet verzoek;
- als de vraag anoniem, zonder vermelding van naam, voornaam en adres, werd ingediend;
- het taalgebruik beledigend is.
Het verzoekschrift moet ondertekend zijn door één of meerdere personen en minstens 200 inwoners ouder dan 16 jaar moeten dit voorstel steunen.
Je kan een gemotiveerde nota toevoegen met een omschrijving van het voorstel of andere nuttige documenten of bijlages.
Hoe aanvragen?
Een verzoekschrift wordt ingediend via het aanvraagformulier:
- dat je mailt naar secretariaat@boortmeerbeek.be of;
- dat je afgeeft aan het onthaal van het gemeentehuis of;
- dat je per post opstuurt naar het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau, Pastorijstraat 2 te 3190 Boortmeerbeek.
Je ontvangt een brief of e-mail met de mededeling of jouw verzoekschrift ontvankelijk werd verklaard en de datum waarop het verzoekschrift zal behandeld worden
Verdere procedure
Is het een verzoekschrift voor de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn? Dan plaatst de voorzitter van de raad het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende raad.
De gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn kan de bij hen ingediende dossiers naar het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau verwijzen met de vraag om meer info te verkrijgen over de inhoud ervan.
De indiener, of de eerste ondertekenaar indien het voorstel, de vraag of het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend is, kan uitdrukkelijk vragen om gehoord te worden voor nadere toelichting.
Het betrokken orgaan geeft binnen 3 maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord aan de indiener of aan de eerste ondertekenaar als het verzoekschrift door meer personen ondertekend is.
Regelgeving
Artikel 304 van het decreet lokaal bestuur
Op basis van art. 39 en art. 40 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Op basis van art. 39 en art. 40 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn
Contactinformatie
-
interne zaken
Pastorijstraat 2
3190 Boortmeerbeek- T 015 51 11 45 optie 7
- secretariaat@boortmeerbeek.be
Openingsuren deze week
- Vandaag gesloten
- Morgen gesloten